Mar 15, 2011

kebaikan dan sikit 'ketidakbaikan' menaikinya.

HI, Assalammualaikum :)

ape kaba orang kampung lama sudah xberjumpaa *ala2 allahyarham sudirman punya lagu tu, huhu* sihat tak semuanya? hope sihat2 je kayh and same goes with me. cuma lately cm risau2 sikit kn dengan bencana alam yg terjadi dekat Jepun uh. takut sangat sangat laa. sumpah takut betul. tula, kalau Allah nk tunjuk sekejap je kn? sekelip mata je. Kita patut bersyukur kt Kuala Lumpur ni alhamdulillah belum ade lg bencana yg teruk2 mcm negara lain. Syukur alhamdulillah sangat. mungkin ni semua petunjuk agar kita xlalai dengan apa yg jadi and terus ingat pada Allah and terus beribadat padaNya. ingat yg kita ni sudah diakhir zaman.. Kun Faya Kun, bila mana kejadian itu hendak berlaku, maka berlaku lah juga. Tetapi ingat setiap apa yang terjadi adalah ketentuan Allah. Allah tidak akan melakukan sesuatu dengan sia-sia, ini mempunyai maksud yang tersurat dan juga pengajaran supaya kita insaf dan sedar akan kesilapan yang berlaku. Ini yang dikatakan kita mesti percayakan kepada Qada' dan Qadar. Setiap yang berlaku dengan izin yang Maha Berkuasa ada maksud yang tersirat mahupun tersurat malah boleh dikatakan salah satu cara untuk menghapuskan dosa!!  wallahualam. sama sama kita doakan terbaik ye kawan kawan :) amin.

baiklah berbalik pada title entry diatas tu ha. aku sebenarnya nk cito pasal naik motosikal sebenanye. haha. tiba2 pulak kepala hotak ni nk menulis pasal itu. jadi teman pn nulih laaa. cmni basically ramai kn perempuan2 tak suka naik motosikal? am i? bukan semua lah aku rase kot adelah segelintir2 tu kn. kenapakah and apekah aku pun tak pasti. mesti ade sebab2 mereka tertentu kn. nih aku nk cite sikit permulaan mcmane aku buleh naik moto and pendapat aku sendiri tentang baik and buruk nye naik moto ni..
sebenarnya sebelum aku kenal dengan encik bf an my parents strictly xkasi aku naik moto dengan mana2 laki pun aw. and memang aku ikut kata2 dowg sampai la tiba aku berkasihan ( couple ) dengan encik bf uh pada awal2 per'couplelan *bantai jela ye* kami uh sampai g dating pun aku xnaik moto kayh. x hangout kemana2 pun. and die akan dtg umah, dating di tangga umah. haha. bile kalau nk hangout die park moto kt umah aku and kami keluar naik bus. hahaha. funny an? see punyalah taat seorang anak kepada ibubapa nye. huhu. aku g tuiton ni, die dtg tp balik still aku jalan kaki. die pun same jugak. park moto jp kt tepi and die hantar aku balik umah same2 jalan kaki. sweet kn? hahahakktuihh :) bile ingat2 balik sumpah kelakar oh.. aku bukan ape aku rase an that time bile aku naik moto mcm kelakar oh. mcm selekeh aw dgn muka serabai aku ni. then nk kene pakai helmet besar gedebak uh kt kepala. aku rasa mcm tu lawak aw. tu yg buat aku xmaw naik moto uh.. and ofcourse sebab utama is my parents xkasi.

then sampai lah masa, nunggu result PMR aku keluarkan xde buat ape then aku tolong encik BF punya mama keje dekat kedai makan die.. kira mcm keje jugak lah kn. paginye my dad hantar baliknye my dad pun hantar jugak.. and aku xingat ade satu hari uh my dad xamik aku aw.. pasal ape sumpah aku xingat langsung. and thts was my first time naik moto seumur hidup dengan lelaki okayh.. encik BF org yg pertama. so awak kene bangga dengan itu wahai enick BF, ceeehhhhhh..haha. and start dari tu my parents pun dah percaya kn encik BF semua jadi kami dibenarkan menunggang motor bersama2.. and kemana2 pun selepas tu kami naik moto sudah. xde naik2 bus lagi. haha. tu semua kenangan bagi aku doh. sumpah manis. rase mcm nk kembali balik masa2 dulu hangout naik buas jalan sampai lenguh2 kaki semata2 nk ke TS tu. hahaa. dulu TS kn TOP kn? semua nk kumpul situ. konon nyeeee :) aku rasa naik moto is not bad at all. fun apa. xdela seselekeh as i imagine for.. xdela selenge sgt pakai helmet tu. orang lain rilex je. xde pape pun kn. huhu. and sampai sekarang aku pulak rasa mcm nk naik moto jela terutama bila pergi kerja okayh. itu penting. semenjak dah meninggalkn alam persekolahan ni kn. memang betul2 faham dengan erti duit tu sendiri. fikir minyak fikir itu fikir ini. betul tak betul tak? hehe. mesti korang pun same kn? kecuali lah korang anak jutawan mestilah xkesah punya.. :)

sini makcik nk habaQ :
KEBAIKAN
- mengelakkan traffic jam
- buleh bangun lambat pergi kerja sebab naik moto kejap je bwk xdela kene Q sbb jam kn
- buleh celah mencelah
- senang nk parking and bayar pun paling max rm1 atau rm2
- minyak pun tarak hal kalau taruh rm5, tahan jugak 3 4 hari. tang penuh rm7. berbaloi kn?
- cepat sampai ke destinasi kalau dalam situasi lambat
- dapat merasai kenikmatan panas dan hujan. haha


KEBURUKAN
- xboleh nk pakai baju kurung selalu sangat, susah
- xboleh nk cantik sangat rambut tu even buat mcne pun at last kene pakai helmet, rusak sudah
- terkena byk sangat asap2 yg membahayakan
- xboleh tido walau ngntuk mcmane sekalipun xleh sandar. huhu
- risiko kemalangan yang tinggi
- xbuleh bwk byk barang
- mudah kene ragut 
- susah kalau hari hujan

ape lagi ye? aku rasa cukup la tu kot. haha. itu semua bagi akulah ye. ape yg aku rasa. actually kalau nk ckp pasal accident kalau naik kereta pun buleh accident jugak. pokok nye kte yg bawak ni kene hati2. masing2 kene ingat diri masing2.. tapi yg selalu jd mangsa yg bwk moto ni lah kn. mintak2 aku and semua Hamba allah kt muka bumi ni selamat dr ape2 kejadian yg buruk ye.amin.bwk kete ke moto ke same je. xde pun istilah memilih ke ape ke. ikut situasi lah bagi aku. time guna moto guna moto. time nk guna kete guna kete lah kn. terpulang individu lah. tp yg ak prefer kalau pergi keje bio lew teman naik moto.huhu. nk jenjalan buleh naik kete.. jadi ingat pape pun pandu cermat jiwa selamat. iklan tajaan sebentar. TQ :)